Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون می‌گوید: نظارت دولت‌ها برای رعایت مسائل و چارچوب‌های اخلاقی در تئاتر بسیار خوب است و می‌تواند شرایط را برای دستیابی به تئاتر سالم مورد پسند خانواده‌ها فراهم کند.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مدت‌هاست که موضوع ضرورت نظارت دقیق، قانونمند و همه‌جانبه بر تئاتر برای دستیابی به تئاتر سالم در عرصه این هنر نمایشی مطرح می‌شود و دغدغه تئاتردوستان و کارشناسان تئاتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستیابی به چنین هدفی در راستای جلوگیری از بروز ابتذال و رفتار‌های سطحی و غیراخلاقی در تئاتر و تماشای آن برای تمام اعضای خانواده از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

با توجه به اینکه برخی نمایش‌ها از این درجه سلامت برخوردار نیستند و نظارت دقیقی نیز روی همه کار‌ها صورت نمی‌گیرد، بر آن شدیم تا با هنرمندان، کارشناسان و مسئولان عرصه هنر‌های نمایشی در این زمینه به گفتگو بنشینیم.

جلیل فرجاد بازیگر پیشکسوت تلویزیون، تئاتر و سینما از هنرمندانی است که سال‌ها در عرصه تئاتر دینی فعالیت می‌کند و امسال نیز در پنجمین سال حضور خود در نمایش «خورشید کاروان» ایفاگر نقش بود. او در این باره گفت: اصل نظارت دولت‌ها، مرکز هنر‌های نمایشی و شورای نظارت بر نمایش‌ها برای رعایت مسائل و چارچوب‌های نظام بسیار خوب است و می‌تواند شرایط را برای تئاتر سالم برای خانواده‌ها فراهم کند.

وی در ادامه افزود: البته این نظارت‌ها نباید بیش از حد باشد تا جلوی نبوغ و استعداد هنرمندان را بگیرد و کار‌ها دستوری، دولتی و فرمایشی صورت بگیرد.

فرجاد با اشاره به اینکه نظارت دستوری آزادی عمل را از هنرمندان در هر زمینه‌ای می‌گیرد، یادآور شد: همین باعث می‌شود که کار‌ها بیشتر تکراری شوند. آن وقت است که دیگر مردم این کار‌ها را پس می‌زنند و استقبال از کار‌ها و نمایش‌ها کم می‌شود، اما در مقابلش هم باید در حدی باشد که کار‌ها را خانواده‌ها بتوانند ببیند و تئاتر سالمی داشته باشیم.

این بازیگر و پیشکسوت تئاتر که در این مدت در نمایش خورشید کاروان مشغول بازی بود، گفت: آزادی در عرصه هنر‌های نمایشی باید در حدی باشد که به حریم خانواده‌ها لطمه وارد نشود، چرا که در مقابل رودخانه در حال حرکت نمی‌شود ایستاد و امروز در مقابل رودخانه عظیم تکنولوژی، اینترنت و فضای مجازی مسئولین باید برای حفظ فرهنگ کشور دنبال چاره‌ای باشند تا شاهد نوآوری و ابداع در زمینه فرهنگ دینی باشیم.

فرجاد با اشاره به حضورش در بیست و هشتمین سال اجرای نمایش خورشید کاروان در نقش راهب مسیحی گفت: امسال هم من در پنجمین سال متوالی ایفاگر نقش راهب مسیحی در تالار وحدت و در نمایش خورشید کاروان بودم.

وی با اشاره به تاثیرات گسترده تئاتر دینی در میان جوانان به ویژه خورشید کاروان ادامه داد: امروزه با توجه به فعالیت‌های ناپسند در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه، فعالیت در حوزه نمایش‌های دینی بیش از پیش احساس می‌شود. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جلیل فرجاد تئاتر بازیگر تئاتر ابتذال در سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۱۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»

آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دست‌نویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دست‌نویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرین‌ها را شروع کردیم.

وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایده‌های کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوب‌هایی که منصوب به کار کارگاهی می‌شوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوه‌ای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر می‌کند و زمان سیال است و اسلوب‌ها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیش‌تر به این ایده‌ها و موضوعات فکر کرده بودیم.

تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دست‌کم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار می‌گیرد. در دست‌نویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودی‌های دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.

کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرم‌کننده برای گروه ما است.

وی درباره اینکه چه ویژگی‌هایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آن‌ها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط می‌گیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیش‌تر دوست دارد که شیوه اجرایی‌اش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب می‌کند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب می‌تواند با موضوع ارتباط برقرار کند.

تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک می‌ریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمی‌توانند صحبت کنند. فکر می‌کنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه می‌توان این چالش‌ها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم به‌ویژه در طراحی صحنه به سمت ایده‌هایی برویم که کم‌ترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.

وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالن‌های تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه می‌کند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایده‌آل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.

تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس می‌کنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا می‌کند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه می‌دهیم. صحبت‌هایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.

نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6097371 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • فروش میلیاردی یک تئاتر در دو هفته
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • این ۴ عادت به تدریج جان شما را می‌گیرد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند